Posted By lovisa
Mat för den med hård mage

Ibland kan det hända att man blir väldigt hård i magen. Det kan bli svårt att gå på toaletten och man kan också få ont i magen. Oftast går det över av sig själv med hjälp av lite motion eller ändrad kost men ibland kan man behöva laxeringsmedel eller hjälp av en läkare för att bli bra igen. Men om man vet med sig att man snabbt blir hård i magen, finns det något speciellt att tänka på vad gäller kosten?

Fiberrik mat kan vara bra

Om man vet att man har lätt för att få förstoppning kan det vara bra att anpassa sin kost efter sin mage så långt det är möjligt. På resor och annat kan det vara svårt och då kan man i värsta fall behöva använda ett milt laxerande bulkmedel som Inolaxol för att ge tarmen lite mer att arbeta med. I övrigt kan en fiberrik kost och lite lösande mat vara bra. Men vad finns det egentligen att välja mellan?

En sak som kan vara bra att sikta in sig på att äta lite mer av är olika fullkorsprodukter. Fullkorn finns både i form av pasta, bröd och mycket annat. Det är mycket rikt på fiber och kan mätta en hel del bättre. Även andra grova bröd med gryner, frön med mera kan vara bra att äta lite mer av. På mackan kan det vara bra att hoppa över skinka och annat. Messmör är däremot ett pålägg som kan verka lösande. För den som gillar frukt och grönsaker är det troligen inte något större problem att hålla en bra kost. Frukter som aprikoser, päron, fikon och katrinplommon är alla lösande och det gäller även för grönsaker som blomkål, ärtor, bönor och morötter.

Viktigt att dricka mycket

Det är också viktigt att man dricker en hel del när man har lätt att bli förstoppad. Även om man lägger om sin kost så att den blir mer rik på fibrer är det en fördel att dricka ett extra glas vatten till maten.

Mat som är bra att undvika

Det finns också en del saker som är bra att undvika att få i sig om magen lätt blir lite trög. Alla saker som tillverkas med vitt mjöl är exempel på sådana. Vitt bröd, vanlig pasta och olika fikabröd bör man undvika så gott det går. Även vitt ris kan verka stoppande. Fullkornsris är dock helt okej. För vissa kan även olika bär som jordgubbar och blåbär verka stoppande. Många gånger beror det på vilken form bären är i, frysta, färska eller som soppa. Det gäller att pröva sig fram lite för att finna den sorts kost som är bäst för en själv.