Posted By lovisa
En grekisk klassiker

Att äta hälsosam mat borde egentligen vara lika självklart som att ta hand som sig själv. Att vara ren och fräsch, hålla igång någorlunda och ta hand om sin tandhygien är några av de basingredienserna som tillåter en människa att ha ett friskt och långt liv. Men där man kan hitta bra tandläkare i Stockholm är det inte alltid lika lätt att hitta spännande rätter som samtidigt är goda, och det är just det vi skall titta på här. Många studier har nämligen visat att just

traditionell grekisk mat är en av hemligheterna bakom grekernas långa liv, trots att de vid första anblicken kanske inte lever världens hälsosammaste liv.

Ta den typiska ostpajen, till exempel. Tyropita, som den kallas på grekiska, ser ju ut att vara rena rama hälsofaran med sin krispiga filodeg och rika ostinnehåll men i själva verket är det full av nyttiga saker. Ta olivoljan, till exempel, som anses innehålla bland de mest näringsrika och hälsosamma fetterna och som grekerna konsumerar hela 50 liter om året av. Eller fetaosten, den fettsnåla men delikata ost som är bra mot övervikt och kolesterol, liksom ägg och yogurt; båda viktiga proteinkällor!

Grekisk mat lagas med kärlek och här är det inte frågan om att man skall göra sin mat så snabbt som möjligt. Nej, när man lagar grekiskt skall man sätta på radion eller favoritmusiken, kanske bjuda in en kompis eller varför inte barnen, och låta det ta den tid det tar. Glöm allt som har med stress att göra och se det som en välkommen paus i alla vardagssysslor, och se sedan fram emot en härlig måltid.

Ingredienserna du kommer att behöva för den grekiska ostpajen är följande:

  • Till filodegen: mjöl, olivolja, salt, vinäger, mjölk eller vatten
  • Till fyllningen: fetaost, mjölk, ägg, yoghurt, peppar

Filodegen

Vill man göra sin egen filodeg tar man några deciliter mjöl och häller dem i en bunke. Ha sedan i några droppar olivolja och vinäger, samt lite mjölk eller vatten, och knåda ihop allt till en deg som inte klibba. Låt sedan degen vila i ett hörn medan du gör fyllningen. Lägg den inte i kylskåp!

Fyllningen

I en annan bunke har du i ungefär 300g fetaost, blandad med ägg, lite mjölk, en klick yoghurt och svartpeppar. Smula och rör ihop allt med händerna tills det ser ut som en trögflytande röra.

Pajen

Kavla ut filodegen omsorgsfullt tills den är så tunn att du skulle kunna läsa en tidning genom den. Se till att det blir en stor, rund pannkaka av det hela och när du är nöjd lägg den på en torr duk. Häll olivolja över hela degen, och klicka fyllningen på den halva som är närmast dig. Rulla sedan ihop filodegen till en lång rulle genom att lyfta på dukens två närmaste hörn.

Lägg den långa rulle some en spiral i en panna och åt baka i ugnen på ca. 200 grader i 1- 1-5 timme. Servera varm med en god sallad.

Extra tips: vill du inte göra filodegen själv kan du ofta hitta färdig i livsmedelsbutiker.